Description
Много са вашите имена и още повече – вашите дарования.
–
Угодници на Пресветата Троица, преминали през огън и вода, пострадали усърдно за Христа,
оросяващи с чудеса краищата на света, приели достойно слава от небесата и ликуващи с небесните ликове, поменете почитащите вашата памет и молете непрестанно за всички нас.
–
Светиите… Те живееха в света, но не бяха от света. Търпяха гонения и хули на земята, но сега прославени, славят Бога на небесата. Изнуряваха телата си с пост, но вкусваха името на Пресладкия Иисус и Неговите Свети Тайни. Хулеха ги, а те благославяха. Имаха себе си за нищо, за кал и пепел, но Бог удостои светите им мощи с Нетление. Считаха се за последни от последните, но влязоха с първите в Царството Божие. Минаха през меч и огън, но разсякоха дяволските мрежи и ги оросяваше росата на Божията благодат. Затваряха ги в тъмници, а те станаха светлината на света. С железни нокти разкъсваха плътта им, на дивите зверове ги хвърляха, в горещ катран ги потапяха, с нажежено желязо горяха телата им, но Те имаха Господа винаги пред себе си и с Неговата помощ на всичко устояваха. Търпяха мъчения, болки и скърби, но ни подкрепят в изпитания, изцеляват болни, изпросват за нас утешение в скърбите. Нямаха богатството за нищо и живееха в свещена нищета, защото знаеха, че истинското съкровще е на небесата. Обикнаха безчестието и понесоха безчестие заради Христа – и Той ги постави от дясната Си страна. Презряха временния живот и се удостоиха с вечния. Приеха утесненията и страданията тук и познаха неизказаното блаженство там. В царски палати и строги манастири, под беден покрив и по опасни пътища, в пустини, пещери и планински пропасти, те живяха като странници в света, но Бог ги прие в небесните Си селения. Заменяха царска порфира и богати одежди с расо и власеница – и Бог ги удостои с небесна дреха. Свети пророци, апостоли, светители и мъченици, преподобни, безсребреници и изповедници, патриарси и отшелници, затворници и стълпници, доблестни воини и блажени юродиви, старци и деца, свети жени и целомъдрени деви, в първия или в единадесетия час – всички те ревнуваха в любовта си към Господа, Той беше пределът на всичките им желания – и Господ ги упокои в Своята любов. Разпнаха себе си за света и светът беше разпнат за тях. Всичките им подвизи, цялото им житие беше в Бога, в името Божие и за слава Божия – и Той прослави имената им за вечни векове. Всички тези прехвални угодници Божии с трепетно сърце бързаха да угодят на Бога, а не на света. Те нямаха своя воля, а във всичко търсеха и вършеха волята Божия. Бяха кръстоносци и христоносци, подвизаваха се в пост, молитва и бдения, в покаяние и смирение, имаха непрестанен плач и несекваща радост в Господа – докато в тях се изобрази Христос и с това изпълниха мярата за равно ангелски живот, дадена на човека. И в най-страшните мъки не се отрекоха от Христа – и Той ги прие като Свои възлюбени чеда. Не се уплашиха от смъртта – и получиха от Него венеца на безсмъртието. В тяхната немощ се познаваше силата Божия и те победиха света. „Защото любовта към Бога се състои в това: да пазим заповедите Му. И Неговите заповеди не са тежки. Защото всякой, който е роден от Бога, побеждава света; и тази е победата, която победи света -нашата вяра.” (2 Иоан 5:3-4).
Първото издание на “Жития на светиите” бе осъществено през 2002 г. в съвместна работа между чеда на Българската Православна църква – богослови, филолози, художници и полиграфисти – и монаси от Зографската Атонска обител, с благословението на игумена и братята на манастира. Преводът е направен по руския превод на “Жития на светиите”, съставени от свети Димитрий Ростовски, за който подробно е написано във Въведението за месец септември. Придържахме се към текста на оригинала, който е отпечатан с одобрение на Московската Патриаршия през 1906 г. Прибавихме и по-голяма част от житията на българските светии и някои жития на руски светии от по-ново време като житието на свети Иоан Кронщадски, свети Амвросий Оптински и други.
За ползата от четенето на житията на древните светии може да се говори много, но ние бихме искали да припом¬ним само следните думи: “Ако Църквата Божия не вижда¬ше полза в тях, не би ги приела: те не са съставени нито от лукави и прелъстителни слова, нито от красиви и изискани изрази, а от здрави и смирени думи, можещи да съкрушат сърцето и да умилят душата: те са сладки и полезни за истин¬ски желаещите да се спасят.” И още: “Житията на светиите изпълват душата със страх Божий, прогонват дързостта, премахват злото и вселяват доброто: виждайки техните жития, читателят осъзнава делата си и мисли за оставяне на злите дела; житията на светиите са светлина и просвещение на душите ни.” В един старинен руски сборник намираме такова молитвено обръщение: “Покажи ми безвестната и тайна Твоя премъдрост, на Тебе се уповавам, Боже, да просветиш ума и мисълта ми със светлината на Твоя разум, та не само да чета написаното, но и да го изпълнявам, за да не ми бъде за грях и осъждане четенето на житията на светиите, но за обновление и просвещение, за спасение на душата ми и за изпращане във вечния живот.”
Затова и нашето горещо сърдечно желание е колкото се може повече хора да се ползват от това четиво: да вкусят от изобилните му духовни плодове, да наситят душите си с тази добра храна, да се укрепят в доброто, да се утвърдят във вярата и надеждата на Бога, да се изпълнят с духовна радост и утеха, като видят великите и чудни Божии дела.
И като станат съпричастни в душата и сърцето си на живота и подвизите на Божиите угодници, да се сподобят с тяхната вечна участ – вечна радост и блаженство в Царството на Отца и Сина, и Светия Дух, Бога, на Когото подобава всяка слава, чест и поклонение и сега, и всякога, и във вечните векове. Амин.
–
Издава Православно отечество, 2009 г.
Обем 272 стр.
Твърда подвързия
ISBN 978-954-770-310-0
Reviews
There are no reviews yet.